Вхід на сайт

Пошук

Годинник

Крилаті вислови

Календар

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
«  Січень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Міні-чат

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 27

Про Глибоччину

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0




Понеділок, 01.03.2021, 10:12
Вітаю Вас Гість | RSS
Сайт   вчителя   історії   Опришенської   ЗОШ   І-ІІІ   ступенів  Боднарюка   Миколи   Івановича
Головна | Реєстрація | Вхід
Головна » 2016 » Січень » 21 » Навчальна програма гуртка «Юні музеєзнавці»
15:52
Навчальна програма гуртка «Юні музеєзнавці»

 

 

«ЗАТВЕРДЖЕНО»

Інститутом післядипломної

педагогічної освіти

Чернівецької області

 

Протокол № 4

від 14 грудня 2012 року

 

 

 

Навчальна  програма

гуртка  «Юні музеєзнавці»

Глибоцького центру туризму, краєзнавства, спорту та

екскурсій учнівської молоді,

що діє на базі Опришенської ЗОШ І-ІІІ ст.

 

 

Автор: Боднарюк  Микола Іванович,

керівник гуртка

Глибоцького ЦТКСЕУМ

ПОЯСНЮВАЛЬНА  ЗАПИСКА

 

Визначальною метою освіти і виховання учнівської молоді є набуття соціального досвіду, успадкування духовних надбань народу. Формування національної свідомості, поглиблення єдності поколінь. Шкільний музей – це важливий засіб свідомого і цілеспрямованого залучення юнаків та дівчат до вивчення і збереження історико – культурної спадщини минулого,виховання в них патріотичних почуттів та поваги до народних звичаїв і традицій.

У «Положенні про музей при навчальному закладі, який перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України» (Наказ № 640 від 04.09.2006) відзначається, що є соціальна потреба і педагогічна доцільність в активізації діяльності шкільних музеїв як складової частини навчально-виховної роботи.

Шкільний музей археології та етнографії імені Максиміляна Гакмана створювався і оформлявся з 2001 року. На базі музею діє краєзнавчий гурток «Юні музеєзнавці» від Глибоцького ЦТКСЕУМ. Для повноцінної діяльності музею та творчого об’єднання потрібна сучасна і якісна навчальна програма, яка б забезпечувала ефективний навчально-методичний супровід.

У 2012 році Інститутом післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області затверджена авторська навчальна програма «Юні музеєзнавці», яку склав керівник гуртка відповідно вимог до навчальних програм Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Інституту змісту і методів навчання та Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді.

У програмі враховані загальні теми з музеєзнавства, археологічний та етнографічний профілі музею, регіональні особливості локалізації музею, індивідуальні здібності, інтереси і потреби учнів та можливості їх інтелектуального розвитку, самореалізації, формування у них орієнтації на певний вид професійної діяльності.

Особливістю програми гуртка є те, що вихованці працюють на базі шкільного музею і долучені до пошукової і збиральницької роботи, до оформлення стаціонарних експозицій та тематичних виставок, ведуть облік музейних предметів, вивчають, описують,досліджують археологічні пам’ятки та етнографічні колекції.

Актуальність і новизна полягає в тому, що в практику планування впроваджується сучасна інноваційна технологія музейної педагогіки. Суть її в тому, щоб шкільний музей був додатковою освітою для учнів, щоб він системно і ефективно був інтегрований у навчально-виховний процес. У моделі музейної педагогіки вдало сконцентрована єдність музейних засобів та передові сучасні педагогічні методи і завдання.

Значна частина у змісті програми спроектована на вивчення загальних тем музеєзнавства як наукової дисципліни, а саме: основні поняття, терміни, методи музейної справи, склад фондів музею, методика вивчення музейних предметів, облік музейних фондів та оформлення наукової документації.

Відповідно до профілю музею, вихованці творчого об’єднання на заняттях розширюють свої знання про музеї Чернівецької області та дізнаються про видатних буковинських краєзнавців, істориків, археологів, етнографів, які внесли вагомий вклад у розвиток краєзнавства на регіональному та всеукраїнському рівнях.

Програма гуртка «Юні музеєзнавці» розрахована на трьорічний курс. На кожен навчальний рік відводиться 216 годин. Вона також поєднує теоретичні та практичні заняття та передбачає різні музейні та педагогічні форми і методи роботи. Під час побудови програми використано і концентричний, і лінійний способи: однакові теми чи розділи повторно вивчаються на різних ступенях навчання і їх зміст поступово розширюється і поглиблюється, бо матеріал вивчається з поступовим ускладненням. Новий матеріал подається на основі вже відомого та у тісному зв’язку з ним.

Розроблена програма – це оптимальний варіант роботи гуртка, що відповідає сучасному стану законодавчого, нормативного і науково-методичного забезпечення діяльності творчого об’єднання в позашкільному навчальному закладі.

Мета навчальної програми «Юні музеєзнавці» - залучення учнівської молоді до пошукової та збиральницької роботи з археології і етнографії, створення сприятливих умов в гуртковому просторі для дослідження, вивчення та збереження історико – культурної спадщини рідного краю, формування в свідомості школярів системи поглядів та цілісного уявлення про духовний і творчий потенціал етносів, які упродовж віків живуть на буковинській землі.

Завдання програми:

  1. Ознайомлення вихованців гуртка з особливостями, методами формування шкільного музею археологічного та етнографічного профілю.
  2. Засвоєння основ музейної термінології та соціальної і педагогічної значимості функціонування шкільного музею.
  3. Ознайомлення з різними формами і методами музейної роботи.
  4. Оволодіння системою знань про рідний край, його пам’ятки історії, археології та етнографічну спадщину.
  5. Вироблення в учнів навичок, умінь дослідницької роботи на базі музею, написання науково-дослідницьких робіт та набуття досвіду під час презентації на краєзнавчих форумах, конференціях.
  6. Формування у вихованців краєзнавчої компетентності, яка сприяє соціалізації особистості.
  7. Вироблення в свідомості гуртківців прагнення до подальшого самовдосконалення та готовності до співпраці і співтворчості з педагогом.
  8. Виховання національно свідомого громадянина, грамотної, освіченої людини.
  9. Розвиток і продовження кращих краєзнавчих традицій рідного краю.
  10. Розвиток творчого мислення. Формування власної точки зору та патріотичної громадянської позиції.

Вимоги до знань і вмінь вихованців гуртка.

Учні повинні знати:

  • основні поняття, терміни музеєзнавства, нормативні документи про шкільні музеї;
  • етапи історичного розвитку музеїв на Буковині;
  • функції на напрями діяльності шкільного музею археології та етнографії ім.М.Гакмана;
  • основні вимоги до обліку, комплектування та збереження музейних предметів;
  • етапи та прийоми побудови музейної експозиції;
  • критерії щодо написання науково-дослідницьких робіт;
  • вимоги щодо організації і проведення експедицій, права і обов’язки учасників, та дотримання техніки безпеки.

Учні повинні вміти:

  • складати плани роботи музею;
  • здійснювати облік та зберігання музейних предметів;
  • готувати тексти екскурсій та проводити в музеї екскурсії;
  • організовувати та проводити пошукову і збиральницьку роботу за конкретною темою;
  • використовувати технічні засоби в польових умовах і для музейної експозиції;
  • виступати з науково-дослідницькими роботами на краєзнавчих форумах, конференціях;
  • пропагувати значимість музею серед учнів та громадськості краю.

 

 

Навчально-тематичний план.

1-й рік навчання.  Початковий рівень.

з/п

Назва теми

Кількість годин

усього

У тому числі

теорія

практика

1

2

3

4

5

1

Музеї – скарбниці історико – культурної пам’яті народу. Історія виникнення та розвитку музеїв. Відкриття першого музею в Чернівцях. Сучасні музеї Буковини. Основи музейної термінології. Шкільне музеєзнавство. Законодавство про музейну справу. Екскурсії в музеї району.

20

12

8

2

Пам’яткознавство. Вивчення інформаційних джерел рідного краю. Пам’ятки історії, культури та їх значення.  Основи організації та створення музеїв. Перші музейні зібрання на Буковині.

10

8

2

3

Видатні буковинські історики, археологи, їх вклад у розвиток краєзнавства Буковини: Кайндль Р.Ф., Мількович В., Веренко Д., Кольбенгаер Е., Лазар Є.Є., Ромшторфер К.А.. Кандиба О.О., Поляк Й.

10

8

2

4

Рідне село Опришени на перехресті століть і доріг. Археологічні пам’ятки, знайдені на території населеного пункту, ознайомлення з ними в експозиціях музею. Топоніміка села. Мікротопоніміка. Археологічна розвідка південними околицями села. Урочище Станіште.

15

9

6

5

Методи формування археологічних експозицій та методи їх дослідження. Пам’ятки в музеї доби палеоліту. Перші поселення цього часу. Населення краю в епоху мезоліту. Старожитності неолітичного часу. Методи опису та формування музейних експозицій матеріалами палеолітичного та неолітичного часу.

15

9

6

6

Організація роботи гуртка на базі шкільного музею. Фонди музею та їх комплектування. Облік музейного фонду та облікова документація

10

6

4

7

Методи пошукової та збиральницької  роботи для поповнення музейного фонду та польові дослідження з етнографічного краєзнавства.

20

10

10

8

Археологічні та етнографічні експедиції. Методи та завдання досліджень. Нормативні вимоги організації експедиції. План реалізації завдань та правила ведення польового щоденника.  Правила безпеки та поведінки під час експедицій.

20

12

8

 

 

1

2

3

4

5

9

Ознайомлення з положеннями Всеукраїнських краєзнавчих експедицій «Моя Батьківщина – Україна» та «Історія міст і сіл України». Підготовка науково-дослідницьких робіт для участі в цих заходах на рівні району і області.

10

6

4

10

Експозиційна робота в шкільному музеї. Принципи історичності, проблемності, локальності. Функції експозиції у навчально-виховному процесі та культурно-освітній діяльності. Вимоги до просторово – художнього оформлення археологічних та етнографічних експозицій.

15

5

8

11

Культурно – просвітницька робота музею. Екскурсії, тематичні вечори, виставки, конференції,семінари, заняття гуртків, уроки з історії, презентація нових надходжень з археологічного та етнографічного краєзнавства.

20

5

15

12

Наземно-польова археологічна експедиція в урочище Станіште рідного села Опришени. Камеральна обробка підйомного матеріалу. Оформлення зібраних пам’яток в археологічну експозицію музею.

15

 

15

13

Екскурсії  - важлива форма пізнання рідного краю та пропаганди історико-культурної спадщини. Сутність, завдання та основні ознаки. Методичні прийоми проведення оглядових і тематичних екскурсій.

15

9

6

14

Участь у роботі кафедри археології на базі Чагорської ЗОШ та в туристсько-краєзнавчих заходах, які проводить Глибоцький ЦТКСЕУМ. Створення текстових продуктів (буклети, довідники, доповіді, сценарії, пошуково-дослідницькі роботи).

10

2

8

15

Підготовка до проведення археологічних та етнографічних експедицій під час літніх канікул. Визначення тематики, мети, завдань. Розподіл обов’язків між учасниками. Ознайомлення з формами і методами польових досліджень. Дотримання техніки безпеки в експедиціях.

16

10

6

16

Творчий звіт вихованців гуртка за навчальний рік. Виготовлення фотогазет, слайдів, публікацій у ЗМІ.

10

2

8

 

ВСЬОГО:

216

100

116

 

 

Навчально-тематичний план.

2-й рік навчання.  Основний рівень.

 

з/п

Назва теми

Кількість годин

усього

У тому числі

теорія

практика

1

2

3

4

5

1

Завдання і напрями роботи творчого об’єднання на новий навчальний рік. Підбиття підсумків археологічних та етнографічних експедицій за час літніх канікул. Складання звітів, опрацювання зібраних матеріалів, поповнення музейної картотеки.

20

8

12

2

Історія музейної справи на Буковині. Перші спроби, колекціонування унікальних та рідкісних речей.  Перші згадки про використання пам’яток минувшини з освітньою метою. Роль видатних вчених, громадських діячів у дослідництві і збереженні історико-культурної спадщини: Й.Сомбаті, Е.Кольбенгаер, Ч.Амброжевич, Д.Олінеску, Б.Тимощук.

20

12

8

3

Сучасна нормативно-правова база музейної справи. Положення про освітянські музеї. Роль і значення шкільних музеїв в навчально-виховному процесі. Використання віртуального показу експонатів з профільних музеїв Буковини. Сучасні інформаційні технології в роботі музею.

10

6

4

4

Основні етапи дослідження рідного краю. Сучасна хронологія подій. Наукова діяльність Буковинського центру археологічних досліджень при Чернівецькому національному університеті ім. Ю.Федьковича. Співпраця з науковцями. Екскурсія в Буковинський центр.

15

9

6

5

Археологічні дослідження в селах Глибоччини Б.Тимощука та С.Пивоварова. Пам’ятки археології в Молодії, Луковиці, Михайлівці, Кам’янці, Сучевенах, Опришенах.

10

6

4

6

Ознайомлення з археологічними знахідками доби палеоліту, мезоліту, які є в музеї та предметами трипільської культури. Їх опис,вивчення і наукове дослідження. Організація консервації й реставрації кераміки трипільської культури, залізних предметів.

10

6

4

7

Археологічні пам’ятки бронзового часу в регіоні та в с.Опришени. Ознайомлення зі старожитностями ранньозалізного періоду на землях Буковини. Інвентаризація, шифрування, первинна обробка монетних знахідок та прикрас, оформлення експозицій.

10

2

8

1

2

3

4

5

8

Видатні вчені – етнографи, що досліджували буковинський край: Ф.Вовк, Г.Кожолянко, М.Чучко, О.Гасюк, Н.Горбан, Т.Бушина.  Їх вивчення регіональних особливостей декоративно-прикладного мистецтва Глибоччини.

15

11

4

9

Народні промисли початку 19-20 ст. як форма поєднання матеріальної і духовної культури та ужиткового призначення. Вивчення та дослідження на базі музею колекцій автентичного народного вбрання, побутових речей, знарядь праці, вишитих і тканих виробів.

20

12

8

10

Фонди краєзнавчого шкільного музею. Інструкції з обліку,реєстрації музейних предметів. Умови зберігання музейних експонатів. Мікроклімат в музеї. Побудова та оновлення експозицій.

10

6

4

11

Ознайомлення з методикою збирання та обробки етнографічних матеріалів, археологічних пам’яток. Виготовлення макетів, муляжів тощо. Вимоги до написання рефератів, повідомлень, науково-дослідницьких учнівських робіт.

16

10

6

12

Участь вихованців у районних та обласних етапах Всеукраїнських краєзнавчих експедицій «Моя Батьківщина – Україна», «Історія міст і сіл України». Презентація науково-дослідницьких робіт з етнографічного та історичнго краєзнавства.

20

12

8

13

Екскурсійна діяльність на базі музею. Ознайомлення з методичними прийомами проведення оглядових та тематичних екскурсій. Написання текстів, підбір матеріалів, експонатів для розповіді і показу. Конкурс на кращий текст серед гуртківців.

10

6

4

14

Підготовка до проведення археологічних та етнографічних експедицій під час літніх канікул. Визначення тематики, мети, завдань.  Отримання консультацій від науковців. Співпраця в ході експедицій з Буковинським центром археологічних досліджень при Чернівецькому національному університеті. Ознайомлення з технікою безпеки під час експедицій.

10

6

4

15

Творчий звіт вихованців гуртка за навчальний рік. Виготовлення фотогазет, оновлення експозицій, написання публікацій до ЗМІ.

10

4

6

 

ВСЬОГО:

216

116

100

 

 

Навчально-тематичний план.

3-й рік навчання.  Вищий рівень.

з/п

Назва теми

Кількість годин

усього

У тому числі

теорія

практика

1

2

3

4

5

1

Шкільний музей – важливий центр краєзнавчої роботи. Завдання і напрями діяльності на новий навчальний рік. Форми і методи використання пам’яток історії і культури в навчально-виховній роботі. Історична, семантична, художня цінність музейних предметів.

15

11

4

2

Підбиття підсумків археологічних та етнографічних експедицій за час літніх канікул. Складання звітів, опрацювання зібраних матеріалів, внесення їх до облікової документації, оформлення експозицій, випуск фотогазет.

25

15

10

3

Участь у засіданні кафедри археології на базі Чагорської ЗОШ. Долучення до археологічних проектів  Буковинського центру археологічних досліджень при Чернівецькому національному університеті. Ознайомлення з новітніми доробками науковців Центру.

20

8

12

4

Розвиток туризму і краєзнавства в районі та області. Роль і значимість позашкільного районного закладу в активізації цієї діяльності. Участь вихованців у туристсько-краєзнавчому зльоті. Привабливі історичні об’єкти в районі та області для дитячого туризму і краєзнавчих досліджень.

20

12

8

5

Ознайомлення з етнографічними дослідженнями науковців з Чернівецького національного університету ім.Ю.Федьковича Г.Кожолянка, Л.Звенигородської, Л.Мафтин.

Етнографічні джерела для учнівських пошуків і досліджень, особливості етнологічної експедиційної роботи. Розробка пам’яток – запитальників.

10

2

8

6

Самобутність і регіональна особливість народної культури етносів, які проживають на території району, області. Ознайомлення з традиційним народним одягом українців, румунів, поляків за матеріалами експозицій музею. Зустріч з талановитими майстринями з пошиття та оздоблення румунського народного одягу. Проведення етнографічного свята на базі музею «Опришенський костюм вишиваний».

20

12

8

 

 

1

2

3

4

5

7

Основний і науково-допоміжний фонди шкільного музею. Речові музейні предмети, письмові джерела, зображувальні джерела, фото джерела, кіно-, відео джерела. Учнівські науково-дослідницькі роботи у складі науково-допоміжного фонду. Інвентаризація та шифрування музейних фондів.

16

10

6

8

Археологічні пам’ятки Буковини в давньо-руський час. Поселення пізньосередньовічного періоду. Археологічні культури Східних слов’ян. Оформлення експозицій.

10

4

6

9

Ознайомлення з законодавством України з питань охорон и культурної спадщини. Діяльність Товариств охорони пам’яток історії та культури. Петро Тронько – патріарх українського краєзнавства.

10

8

2

10

Сучасні технології підготовки гуртківцями екскурсій. Методика їх проведення, освітня і пізнавальна значимість. Тематичні та оглядові екскурсії в шкільному музеї, уроки – екскурсії в музеї з історії, географії, краєзнавства.

10

4

6

11

Підготовка та проведення в музеї тематичних вечорів, етнографічних свят, конференцій, семінарів, відзначення ювілейних дат. Упорядкування експозиції «Видатні люди нашого села».

20

10

10

12

Використання сучасних технічних засобів у шкільному музеї. Їх види та збереження інформаційної бази музею на цифрових носіях. Ознайомлення з експозиціями археологічного та етнографічного профілю району і області за допомогою віртуальних виставок.

10

4

6

13

Підготовка до участі у Всеукраїнських конкурсах краєзнавчих експедицій «Моя Батьківщина – Україна» та «Історія міст і сіл України». Презентація учнівських науково-дослідницьких робіт.

20

12

8

14

Творчий звіт вихованців гуртка у шкільному музеї. Популяризація роботи гуртка у  ЗМІ  та на сторінках веб-сайту «Історико - краєзнавчий портрет Буковини»

10

2

8

 

ВСЬОГО:

216

114

102

 

 

Переглядів: 2421 | Додав: director | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar

Copyright MyCorp © 2021